Pravna ureditev spletne prisotnosti


Ali veste, kateri so bistveni elementi vsake spletne strani? Kaj mora obsegati spletna trgovina, da so z njo inšpekcije zadovoljne? Kaj nas lahko doleti, če stvari nimamo urejenih? Kakšne omejitve veljajo glede zbiranja osebnih podatkov uporabnikov spletne strani?
Kot v vsakem okolju, tudi na spletu obstajajo določene omejitve. Google zaradi kršitev pravil zasebnosti najverjetneje čaka kazen v višini kar 22,5 milijonov dolarjev! (vir) 

Da bo vaše spletno poslovanje potekalo brez neljubih presenečenj, smo za vas pripravili nekaj pravil na katere morate biti pozorni, ko oblikujete vsebino spletne strani in izbirate strategije za učinkovito doseganje potencialnih kupcev.

Varstvo avtorskih pravic


Dober prvi vtis je pomemben. To je zagotovo pravilo, ki velja v vsakdanjem življenju, ne moremo pa se mu izogniti niti na spletu. Zato ne preseneča, da podjetja v igri pridobivanja novih potencialnih kupcev, stremijo k oblikovanju vsebinsko in vizualno zanimivih spletnih strani. V ta namen se na njih znajdejo najrazličnejši elementi: od besedila, slike in zvoka, do gibljivih slik. Ti so na spletu široko dostopni, enostavno jih je poiskati in vstaviti na spletno stran. Terna? Žal ne, saj vas ta način, zaradi kršenja avtorskega prava, lahko kaj hitro prikrajša za 1.600 evrov ali več. Kako se lahko zavarujete?

Najenostavnejša pot je, da potrebne elemente oblikujete sami ali vaši zaposleni. V tem primeru morate poskrbeti le za najosnovnejše pravne zahteve: materiali ne smejo vsebovati žaljivih izjav, ne smejo razpihovati sovraštva ali nestrpnosti in ne smejo posegati v tuje osebnostne pravice (npr. z nedovoljeno objavo fotografij določene osebe). Dobra rešitev so tudi različni spletni portali, ki nudijo možnost brezplačnega prenosa ali nakupa fotografij/video posnetkov. Ti imajo vprašanje avtorstva že rešeno in imate zato vi eno skrb manj.

V ostalih primerih boste za objavo slik, glasbenih datotek ter zvočnih in video posnetkov, potrebovali soglasje avtorja. To storite s sklenitvijo pisne pogodbe, ki mora določiti tudi obseg, v katerem lahko avtorjevo delo uporabljate (npr. samo na spletnem mestu, ne pa za tiskane oglase).

Obveznosti glede objave informacij in varstva potrošnikov

       
Poslovanje na daljavo še nikoli ni bilo tako enostavno. Možnost spletnega poslovanja s pomočjo spletne trgovine je pojem nakupovanja poneslo na popolnoma drug nivo. Se tudi vaše podjetje spogleduje z idejo ponujanja blaga/storitev preko spleta? Dovolite, da vas opozorimo na nekaj pravil, ki urejajo obvezne sestavine spletnih trgovin. Zakaj bi do 50.000 evrov porabili za plačilo kazni, če lahko ta denar raje investirate v razvoj svojega podjetja?

Gre za dva sklopa informacij: 

  1. podatke, katerih objavo določa Zakon o elektronskem poslovanju na trgu in obsegajo podatke o podjetju in sedežu, veljavnem elektronskem naslovu, matični in davčni številki ter podatke, povezane s sklepanjem pogodb v elektronski obliki;
  2. obveznosti pri sklepanju pogodb s potrošniki na daljavo, določene v Zakonu o varstvu potrošnikov, povezane s pravilnim označevanje izdelkov, podatki o vpisu v register, obveznosti plačila davka na dodano vrednost ter nekatere druge podatke, ki morajo biti potrošniku na primernem nosilcu zagotovljeni najkasneje ob začetku opravljanja storitve oz. ob dobavi blaga.

Na prvi pogled je potrebnih podatkov veliko, vendar obstaja za zadostitev zakonskih zahtevam elegantna rešitev - oblikovanje celovitih splošnih pogojev poslovanja. Ti naj bodo na spletnem mestu jasno vidni in dostopni na nezgrešljivi hiperpovezavi tekom postopka nakupa.

Splošni pogoji poslovanja


Zakonska ureditev oblikovanja splošnih pogojev poslovanja od vas ne zahteva. Imajo pa ti svoje prednosti. V primeru, da podjetje splošnih pogojev poslovanja nima, namreč velja zakonska ureditev posameznih področij. Še posebej so splošni pogoji koristni, ko želimo zagotoviti pravno korektno poslovanje spletnih trgovin, saj so splošni pogoji poslovanja, kot že rečeno, najelegantnejša pot za objavo vseh zakonsko zahtevanih podatkov, za obvestilo uporabnikov o pravici do odstopa, vračila blaga, politiki zasebnosti ali podatkov o ceni, dostavi, dobavnemu roku, prevzemu, načinu plačila in postopku nakupa. 

Če poslujemo s potrošnikom, moramo paziti, da so določbe jasne in razumljive, ter da do njega niso nepoštene. Splošni pogoji mu morajo biti lahko dostopni, poleg tega pa ga mora podjetje nanje izrecno opozoriti. 

Komercialna sporočila


Pošiljanje komercialnih sporočil preko elektronske pošte je zagotovo najenostavnejši in najhitrejši način za doseganje potencialnih kupcev. Se zavedate omejitev, ki jih slovenska zakonodaja postavlja zaradi varovanja potrošnikov? 

  • Prejemnik mora vnaprej soglašati s pošiljanjem
  • Prejemniku moramo dati možnost, da kadarkoli na brezplačen in enostaven način zavrne takšno uporabo njegovega elektronskega naslova (najlažje z jasno vidno spletno povezavo v besedilu elektronske pošte)
  • Pošiljatelj mora pri obdelavi in shranjevanju osebnih podatkov upoštevati Zakon o varstvu osebnih podatkov

Imate na svoji spletni strani možnost prijave na na komercialna sporočila, zahtevate registracijo za dokončanje nakupa v spletni trgovini ali vaša spletna stran obsega zaščiten sklop, za katerega je potrebno dodeliti geslo? V vseh teh primerih gre za zbiranje in obdelavo osebnih podatkov. Da bi preprečila zlorabo, zakonodaja od vas zahteva, da od posameznika pridobite osebno privolitev in ga predhodno seznanite z namenom obdelave njegovih osebnih podatkov. Privolitev je lahko pisna, ustna ali dana na drug ustrezen način (torej jo je mogoče dati tudi prek svetovnega spleta, npr. s klikom miške). Namen zbiranja podatkov pa je največkrat sporočen skozi izjavo o varstvu osebnih podatkov, ki je lahko del splošnih pogojev poslovanja ali pravnega obvestila. 

Zakon o varstvu potrošnikov (ki ga je potrebno upoštevati samo v primeru, da poslujemo s potrošniki), določa glede pošiljanja komercialnih sporočil še dodatne pogoje:

  • jasno mora biti razvidna identiteta oglaševalca in oglasna narava sporočila
  • jasno in nedvoumno morajo biti navedeni pogoji za sprejem posebnih ponudb, povezanih s popusti, premijami in darili, ki morajo biti kot taka nedvoumno označena 
  • jasno in nedvoumno ter lahko dostopno morajo biti navedeni pogoji za sodelovanje v nagradnih tekmovanjih ali igrah na srečo, ki morajo biti kot taki jasno razpoznavni.

Za konec ...


Spletna prisotnost je za podjetja dandanes nedvomno nujen del celovitega nastopa na trgu. Je hitro in učinkovito sredstvo za predstavitev podjetja, njegovih produktov in vrednot. Pri tem je potrebno samo malce pazljivosti in upoštevanja pravil igre.


Pripravila: Kaja Humar, univ. dipl. prav.